Zon, zee en carnaval!

19 januari 2009 - Rio de Janeiro, Brazilië

Beeld je eens in: een stad gebouwd tussen de bergbulten, waar je de straat oversteekt en je belandt er op het strand en waar Jezus van grote hoogte liefdevol over je waakt. Rio is echt ongelooflijk. We zitten hier sinds vrijdag in een aso-appartement met twee slaapkamers, een woonkamer, keuken, twee badkamers en balkon met uitzicht over zee. Meteen na aankomst, zijn we naar het strand gegaan, waar ik dan eindelijk m´n nieuwjaarsduik heb gemaakt (ach, ze hebben hier nog kerstverlichting op sommige plekken, dus nieuwjaarsduik mag ook nog wel). De golven zijn trouwens niet hoog, maar wel superkrachtig. Ik ben wel zo´n tien keer op strand gesmeten tot grote vreugde van Beatriz, die me iedere keer weer voluit zat uit te lachen. Toen ik later ging douchen haalden ik echt overal zand vandaan...

Vrijdagavond zijn we naar een training voor het carnaval gegaan en wat een feest is dat. De carnavalsvereniging heeft één nummer die oneindig duurt en meer dan duizend leden die allemaal uit volle borst meezingen en met hun handen zwaaien. Helaas heb ik er geen foto´s van, want die meiden zeiden dat ze niet wisten of het een veilig gebeuren zou zijn, dus we gingen helemaal kaal heen. Het bleek uiteindelijk hartstikke mee te vallen en gisteravond gingen we voor de tweede keer heen, dit keer met alle toeristengear bewapend maar... toen bleek het helemaal afgeladen te zijn en konden we niet eens meer de tribune op!

Vandaag hebben we een tour gedaan langs alle toeristische plekken. Ik heb eindelijk Jezus van dichtbij gezien en we zijn naar het voetbalstadion geweest. Ook zijn we Sugar Loaf opgeweest. Dat is een grote berg in zee, waar je met een kabelbaan naartoe gaat.

Morgen gaan we nog naar een eiland hier in de buurt om overmorgen te vertrekken naar Venezuela (waarvoor de plannen nog steeds aan het veranderen zijn sinds de jongen die we eigenlijk zouden opzoeken heeft gemeld dat hij niet eens in Caracas zal zijn.. )

In ieder geval gaan we vanavond voor het eerst hier uit. Ja, dat werd eens tijd, maar Beatriz is nog 17 en dan mag je hier officieel nog niet uit. Beetje jammer voor haar dus, maar we hebben nu genoeg sympathie met haar getoond en Cecilia en ik willen nog een avond Braziliaanse funk!