Nationale feestdag!

20 juli 2009 - Bogotá, Colombia

Vandaag is de nationale feestdag en met de fuifnummers die ze hier zijn, betekent dat: militair desfilé, een paar concerten en algehele drooglegging van het land. Wij hebben van het lange weekend gebruik gemaakt om naar een warmer gedeelte van het land te gaan, Ibague, waar we vooral in de schaduw hebben gezeten en hebben geslapen.

Ik heb nog drie dagen school te gaan en dat is juist nu ik met twee heel toffe jongens in de klas zit, een Nederlander en een Amerikaan. Om even aan te geven hoe grappig ze af en toe zijn: sinds de Nederlander een briefje in zijn hand gestopt kreeg met de info dat een hoer 20 duizend pesos kost (nog geen 7 euro), is hij alles in vrouwen om aan het rekenen. Een scheerapparaat: tweeënhalve hoer, duur restaurant: 1 hoer, enz.
Hij is hier zijn scriptie aan het schrijven - omdat hij hier minder verleidingen om zich heen zou hebben dan in Leiden... :S - en nam me onlangs mee naar een heel vette lezing op zijn universiteit waarin werd ingegaan op de kansen op vrede in Colombia (speciaal voor de buitenlandse studenten). De professor was heel tof en nodigde me ook gelijk uit om met ze mee te gaan op een trip naar een dorpje vlakbij Bogotá (ondanks dat ik dus niet naar die universiteit ga). Camilo vindt het echter maar niets. De man was het niet altijd eens met de slechte dingen die ze over de FARC zeggen - ook al had hij wel wat harde noten over hen te kraken - dus ´hij kan wel van de guerilla´, volgens Camilo. Het zou wel een buit zijn, een handvol buitenlandse studenten in één klap gegijzeld, maar ik denk niet dat ik m´n verblijf hier zou verlengen, mocht ik besluiten om met ze mee te gaan.
Dus over elf dagen zal ik gewoon in Nederland zijn, na 6 maanden Colombia. Gelukkig is het nog niet te laat voor een aantal ´eerste keertjes´. Een lijst:
  • Eergisteren was de eerste keer dat ik hier wapenschoten hoorde. Ik leerde vorige week dat wapenbezit hier officieel verboden is, maar het schijnt geloof ik niet zo moeilijk te zijn er toch een ergens op de kop te tikken. Midden in de nacht was iemand in Ibague dus de wet aan het overtreden.
  • Avontuurlijke eter (/drinker) als ik ben, heb ik twee weken geleden eindelijk m´n eerste koffie gedronken in ´het land van de lekkerste koffie´. Acht uur later (om 11 uur ´s avonds) kon ik nog niet slapen...
  • In diezelfde categorie, heb ik na de lezing op de universiteit met de rest in de kantine geluncht, waar op het menu o.m. melksoep stond. Na een lepel schoven ik en de Nederlandse jongen het bord aan de kant en begonnen we aan het hoofdgerecht. Veel te zoet!
  • Ik heb twee weken geleden m´n eerste kledingstuk gekocht (niet stijl achteroverslaan) en ben ik erachter gekomen dat als je hier iets koopt, je ook gelijk je paspoortnummer moet geven. Big Brother is watching you...
  • Ik heb in diezelfde week ook voor het eerst iets van een straatverkoper gekocht, namelijk wierookstokjes. Ik houd er helemaal niet van, maar die jongen is altijd zo enthousiast als hij me ziet. Volgens mij zat hij nog wel te polsen of ik ook wiet wilde kopen, maar goed, geen kwaad woord over nieuwe vrienden.

Ik hoop in deze laatste paar dagen nog wat nieuwe ervaringen op te doen en nog een paar keer m´n paspoortnummer in een paar winkels achter te laten voordat ik weer het vliegtuig terugneem. Tot gauw!

1. Es:
    21 juli 2009
    Geniet nog maar even van je laatste 2 weekjes. Wij hebben in ieder geval vet veel zin om je weer te zien en je natuurlijk te testen op je spaans ;)

Dikke kus van mij & milber