Het ´echte´ Brazilië

15 januari 2009 - São Paulo, Brazilië

Het voordeel van reizen met de ´inheemse bevolking´ is ten eerste natuurlijk dat je een hoop miscommunicatie voorkomt. Met Engels kun je je hier maar lastig redden en van Portugees kan ik echt niets maken. Het is alsof Russen Spaans proberen te praten, maar achterstevoren lezen (hoewel het geschreven toch vaak wat van Frans wegheeft). Het andere pluspunt van het rondreizen met Brazilianen is dat je net wat meer meepikt van het land. We zijn nu in Sao Paulo, waar een meisje woont die ook in Lyon naar school ging. Zij weet precies wat we waar moeten doen. Vooral restaurants weet ze goed te vinden. Ze heeft ons al naar twee Italiaanse restaurants gebracht, dus ik ben helemaal gelukkig met haar. Nu was er echter één ding in het eerste Italiaanse restaurant wat ik nooit eerder had gezien en wat ik echt een beetje afstotelijk vond, namelijk zoete pizza´s. Dan moet je denken aan pizza met chocola en aardbei of pizza met banaan, kaneel en rum die je als toetje neemt (ik kon het niet laten er een foto van te maken en, nee, ik vond het het proberen niet waard... )

Ook over mijn favoriete Braziliaanse muziek ben ik meer te weten gekomen dan ik misschien wilde. Braziliaanse funk is superdrukke, ritmische muziek en iedereen gaat helemaal los als het in een discotheek wordt gedraaid. Nu vertelden de meiden me dat de teksten geraffineerde hoogstandjes zijn als: zuig aan de druiven. In mijn favoriete nummer biedt een vrouw zich op vier manieren aan een jongen aan (gebruik je fantasie maar). De manier waarop sommigen erop dansen, is overigens ook niet helemaal onschuldig, maar het is en blijft Brazilië natuurlijk.

Vòòr Sao Paulo hebben we trouwens het ´echte´ Brazilië ontdekt. Cecilia en Beatriz begrepen nooit zo waarover mensen het hadden als ze zeiden dat ze Brazilië vies, druk, chaotisch en onguur vonden. In Salvador zagen ook zij wat hen al die tijd over hun eigen land werd verteld. Het historische centrum bestaat uit allemaal vrolijk gekleurde, koloniale huisje, maar in tegenstelling tot San Cristóbal in Mexico is het hier een grote toeristische trekpleister, waar behalve toeristen, zakkenrollers en verschrikkelijke verkopers, weinig anders rondloopt. Toen ik dus onze tweede dag in de stad ziek werd (dankzij de airco´s die allemaal op stand koelkast lijken te moeten staan), dacht ik nog dat het iig de beste plek was om ziek te zijn. Nu in Sao Paulo heb ik er alleen nog steeds last van, dus ik moest vanavond op het allerlaatste moment toch afhaken voor het avondje stappen (op lesbische avond, dus ook weer niet zo erg, hihi). Morgen zit uitgaan er niet in, want overmorgen vroeg gaan we naar Rio. Ik hoop dat ik daar dan niet meer ziek ben, want wil weer gewoon dansen op goede muziek met - gelukkig - onverstaanbare teksten.

1. Anneke:
    15 januari 2009
    Hoi Eef,

Zo te lezen heb je het helemaal naar je zin.
    Leuke foto's! Mij spreekt een zoete pizza ook niet aan, misschien als toetje!. Wie weet is dat wat voor volgend jaar Kerst!
    Heel veel plezier.

Liefs Anneke en groetjes ook van Maxime en Nikki
  2. Shanna:
    15 januari 2009
    Verdomd leuk truitje!

Die pizza's zien er trouwens echt smerig uit, maargoed, dat zullen zij vast ook vinden van appeltaart met slagroom, dus ach...
    Zou dan niet al te vrolijk kijken tijdens zo'n nummer, denken alle mannen dat het je wel wat lijkt (mijn fantasie heeft alle mogelijkheden doorlopen en lijkt me niet iets waar je op zit te wachten, maargoed, wie ben ik? ;p)

Tot mails! X Shanna
  3. sara:
    16 januari 2009
    Hey Eveline,
    Leuk om je verhalen te lezen! M'n zusje is gister ook voor 4,5 maand naar Zuid Amerika vertrokken. Ze gaat eind februari carnaval vieren in Rio. Leuk om alvast wat te lezen van iemand die er nu al zit! Is het een beetje te doen om daar in je eentje te reizen? Genietze! xx Sara
  4. Mariska:
    19 januari 2009
    Hey andere wereldreiziger!

Wat gaaf dat je nu goed en wel vertrokken bent en het schaatsen en de vrieskou zo ver weg lijken! Ik kan het me niet eens meer voorstellen!

Haha geweldig die muziekteksten!
    Ik hoor hele goede verhalen over Rio van andere Argentinie gangers die op doorreis gingen naar de rest van Zuid-Amerika. Dus geniet ervan, maar dat komt ongetwijfeld helemaal goed!

Veel liefs Mariska