Nog steeds geen miljonair...

19 februari 2009 - Bogotá, Colombia

...omdat de bank m´n geld is kwijtgeraakt! Twee weken geleden hebben we geld overgemaakt naar de rekening van Camilo en het is er nog steeds niet! Om die reden ben ik dus nog steeds geen miljonair, wat overigens toch niet zou betekenen dat ik rijk zou zijn geweest, want 10.000 pesos is ongeveer 3 euro - dus reken maar uit hoe vaak je hier miljonair bent.

Vanwege alle geldperikelen en m´n poging tot inburgering (zie hieronder) is het even stil geweest van mijn kant. Nu is hier dan toch eindelijk weer een update, voordat iedereen me vergeten is.

Ik ben nu drie weken in Bogotá en ben al redelijk geïnstalleerd. Ik kan na tweeenhalve week Spaanse les steeds uitgebreider zeggen dat ik geen Spaans spreek (alleen thuis en op school neem ik de moeite om te proberen mensen te verstaan). De buurt wordt steeds bekender voor me en toen ik me twee weken geleden inschreef bij de sportschool, begon ik me toch echt al een beetje inwoner van Bogotá te voelen.

Ook krijg ik steeds beter door ´hoe het hier moet´, ook al snap ik niet altijd de achterliggende gedachte. Hieronder volgt een staat van m´n inburgeringscursus.

Wat went:

• Starende mensen - Camilo vroeg laatst in het winkelcentrum of ik nog steeds het idee had of iedereen naar me keek. Ik dacht het niet. Wat vond hij? Een heftig geknik kreeg ik als antwoord. ,,Ik ben nog nooit zo veel aangestaard! Normaal gesproken draaien mensen hun hoofd niet voor me om.´´ De verklaring: ik ben voor hier superblond en heb super´blauwe´ ogen... go figure!
  • Toeterende auto´s - Even verderop in de straat staat een stoplicht en Colombianen hebben de prettige gewoonte om gauw weg te dromen en heel ongeduldig te zijn. Meestal bevindt het eerste geval zich in de eerste auto voor het stoplicht en het tweede geval in de hele rij achter de eerste auto. Gelukkig - en wonder boven wonder - word ik er niet wakker van.
  • Bomcheck - Iedere keer als je hier een ondergrondse parkeergarage inrijdt, komt er een bewakingsman die in je achterbak wilt kijken en je auto langsloopt - soms bewapend met hond en spiegel om eventuele bommen onder je auto op te speuren.
  • Al m´n kleding op 1 plank en in twee lades hebben - Even ter vergelijking: Camilo heeft twee planken, twee lades en een hele grote hangkast!!!
  • Paard en wagen tussen de 4X4 - Er rijden in de stad heel mooie auto´s, die af en toe een slinger moeten maken om een paard en wagen of een man die een kar achter zich aantrekt, te ontwijken. De 21e eeuw leeft hier naast de Middeleeuwen.
  • Geinterviewden die recht in de camera kijken - Als je hier naar het nieuws kijkt, lijkt het wel alsof het hele land een presentatiecursus heeft gehad. In plaats van dat ze de verslaggever antwoord geven, kijken ze recht in de camera en leggen de mensen thuis uit wat ze net hebben gezien, gehoord, gedaan, etc.
  • De oproepen voor vermiste personen - Tweemaal per uitzending wordt het nieuws onderbroken voor oproepen voor informatie over enkele vermiste personen. Tja, het blijft Colombia.
  • Je bonnetje laten stempelen bij de uitgang van de winkel - Dit is zodat ze weten dat je de winkel bent uitgeweest en je niet later terugkomt, je zakken volstopt en je je oude bon laat zien (misschien een tip voor in NL).
  • Een plastic tas voor je plastic tas voor je plastic tas - Probeer maar eens een heel continent te veranderen. Ik heb een keer gezegd dat ik geen tasje hoefde en werd heeeeeeeeel raar aangekeken.

Wat niet went:

• Je eigen appartement niet zelf in of uit kunnen - Wij hebben namelijk geen sleutel van de voordeur of van de ondergrondse parkeergarage. De deurman is de enige die een sleutel heeft en het is dus regelmatig wachten op meneer voordat je je eigen gebouw in of uit kunt.
  • De luchtvervuiling - Het gebeurt regelmatig dat er net voordat je wilt oversteken een van de ontelbare busjes optrekt en een zwarte gifwolk achterlaat. Dan kun je maar beter even blijven wachten met oversteken.
  • Het hysterische ´GOOOOOOOOOAAAAAAAALLLLL!!!´ van de voetbalcommentatoren iedere keer als er een doelpunt valt. De keeper kan met zijn oorlel de bal er per ongeluk in duwen - ik noem maar iets lulligs - of daar gaan ze weer... Vermoeiend.
  • De gaten in de weg - Was ik zaterdagavond toch bijna een schoen kwijt, toen ik even niet oplette. Grote gapende gaten in stoep of weg zijn hier doodnormaal.
  • Wc-papier in de prullebak gooien - Ik blijf het een ranzige gewoonte vinden.
  • Berichtgeving alleen over Colombia - Ik weet dat ze hier grotere problemen hebben dan Wilders die Engeland niet inkomt, maar gister heb ik drie minuten naar een item gekeken over een motorrijder die werd aangehouden, omdat hij geen nummerbord had. Weten ze niet dat er nog een hele wereldbol aan Colombia vastzit, mocht er eens geen vrijlating van gegijzelden zijn?

Er is hier dus genoeg om me gefascineerd te houden. We zullen zien wat ik straks ga missen als ik weer terug in de Lage Landen ben...

1. Es:
    19 februari 2009
    Hey EEEEEF!
    haha, ik vind GOAAAAAl juist het leukste aan de hele voetbalwedstrijd, is er tenminste iemand enthousiast. Enne ik wilde 6 mnden na thuiskomst nog steeds wc papier in de prullenbak gooien ;) Als je je eenmaal dingen aanleert, hihi!

Cool je foto's!! Gaan we snel weer is daten?

Dikke kusss

ps. wacht nog steeds op antwoord van de IND, VERMOEIEND!!
  2. Tineke:
    2 maart 2009
    Hoi Eef, leuk om weer eens wat te lezen.Je appartement ziet er van de buitenkant heel leuk uit. Blijf je daar de hele tijd tot je weer naar huis komt of ga je nog weer rondreizen?P.S. Opa en Oma hebben erg genoten van het feit dat ze je zaterdag weer eens gesproken hadden. X de Zentveldjes